Op de achterste benen
Bij de bewoners in Spankeren, Dieren N.O. en in Laag-Soeren beginnen de plannen van de gemeente, volgend uit de RES, steeds meer te leven. Op diverse manieren maken bewoners hun zorgen kenbaar en dit genereert ook meer betrokkenheid bij andere belanghebbenden.
Ik zie dat dit bij de gemeenteraad ook het geval is en ben daarom blij met de reacties van raadsleden in de Regiobode van 20 Januari, week 3.
Raadslid Tim Endeveld meldt: te veel verlichting heeft negatieve effecten op onze gezondheid, op de natuur en op dieren. Groen links pleit voor duisterniszones of donkergebieden. Ik ben blij dat we beiden van mening zijn dat knipperende windmolens niet in het donkergebied Broekdijk passen.
Raadslid Joppe Jeroen de Ruiter meldt dat hij het logisch vindt dat mensen geen windmolens in de tuin willen. Ik ben blij dat we het daar samen over eens zijn. Hij zwijgt als de discussie over de energie transitie gaat omdat mensen meteen op de achterste benen gaan staan.
Helaas kom ik inderdaad op een punt dat ik op de achterste benen ga staan omdat het lijkt dat alle argumenten tegen de molens door de overheid en Raad van State niet gehoord worden. Waar ik niet vriendelijk over kan zijn is de werkwijze van het klimaatteam van de gemeente Rheden ten aanzien van onderstaande:
- In de eerste versie van de Handreiking Energie en Landschap stond: ,,Er bevindt zich ter plekke geen object of structuur die markering met grote windmolens rechtvaardigt.”
Dit t.a.v. het gebied de Broekdijk. Dat is er in de huidige versie uitgehaald. Waarom is dat?
- Het rapport, ,grootschalige opwek wind op en rondom de Veluwe’, zou maanden geleden vrijgegeven worden maar ligt onder nog steeds onder embargo.
Waarom is dat en wanneer wordt dat rapport openbaar?
- Er zijn brieven door verschillende partijen brieven geschreven. Daar is niet of anders niet inhoudelijk op gereageerd.
Waarom reageert u daar niet op?
Ik ben, en vele anderen met mij, van mening dat windmolens in ons kleine, een van de dichtstbevolkte landen van Europa niet kan (416 bewoners per km2). Die ruimte hebben we voor andere zaken nodig. Het kan zeker niet in het gebied aan de Broekdijk. Misschien kan het in Zweden (23 bewoners per km2), de thuisbasis van een ,,milieuvriendelijke” energieleverancier.
Welgemeend advies aan de raadsleden: Ja, we moeten iets doen, maar in de gemeente Rheden doen we al veel aan CO2 reductie. Dit door het vele groen. Dat past beter bij ons. Daar hebben bewoners in andere gebieden ook profijt van! Ook nog heel even wachten op nieuwe technieken. Iets waar onze kinderen niet ziek van worden zodat ze uitzicht hebben op een mooie toekomst.
Het geld van de subsidies niet naar het buitenland maar die in nieuwe ontwikkelingen steken. Die gaan nu zo verschrikkelijk snel. Zie het artikel in het AD over de nieuwe accu van Penn State University. Een betaalbare super accu. Al in de praktijk getest. De overcapaciteit die er nu is opslaan en in huis gebruiken wanneer het nodig is. Misschien wel uit de accu van de auto… Wie had dat 10 jaar geleden gedacht? Ik krijg energie van deze nieuwe ontwikkelingen.
Ingezonden door: T.G.N. de Molen
Algemeen Dagblad van 24 januari 2021
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
Het prototype van de accu hangt van waanzinnige statistieken aan elkaar. Behalve de korte oplaadtijd van tien minuten en zeer lage productiekosten, zo’n 3000 euro, gaat de accu ongeveer 3,2 miljoen kilometer mee. Volgens de universiteit zijn de accu’s de laboratorium-fase al voorbij en zijn er al diverse praktijktesten gedaan.
De truc is dat deze accu erg heet kan worden, wat het opladen makkelijker maakt. Dat werd tot nu toe weinig gedaan omdat de hitte kon leiden tot slijtage van de elektroden. Door gebruik te maken van lithium-ijzer-fosfaat en grafiet konden de kosten laag blijven en ook zijn deze materialen milieuvriendelijker dan tot nu toe veelgebruikte grondstoffen. Uiteraard wordt er wel wat gevraagd van de laadstations om de accu’s zo snel op te kunnen laden.
De accu moet een piekvermogen van 300 kW genereren. Dat is volgens de universiteit voldoende om een elektrische auto in drie seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Volgens het onderzoek, dat verscheen in het gezaghebbende blad Nature, kunnen op deze manier ook automobilisten met een kleine beurs zich een elektrische auto veroorloven én wordt de zogeheten ‘range anxiety’, oftewel de angst om ergens onderweg je auto een half uur op te moeten laden, voorkomen.